deanontheroad.reismee.nl

Day 6 The Zoo

Een vaste traditie. Waar we ook zijn, een bezoek aan de zoo wordt nooit overgeslagen! We verlaten Keila en gaan op weg naar de dierentuin. Het kost ons een minuut of 30 eer we voor de ingang staan. We kopen een kaartje aan het loket wat eigenlijk niet meer is dan een armzalig houten huisje met een raampje erin waarachter de kaartverkopen zit. De wat oudere dame spreekt geen Engels en ook een glimlachje kan er niet vanaf. Ze ziet er verbittert uit. Eigenlijk zoals veel mensen hier in Estland. Vriendelijkheid hebben hier nog maar weinigen uitgevonden!

aangezien het ons niet lukte een lunch te scoren in Keila doen we hier maar een poging en rennen gelijk een hut naar binnen die doet lijken alsof er eten en drinken wordt verkocht. Het ziet er allemaal wat miezerig en verlept uit. Deen besteld een friet, kan niet zo veel aan misgaan zou je denken, maar die is eigenlijk niet lekker (gewoon niet te pruimen). De frites zijn koud, slap en op een nat bord gegooid dus de onderste laag is nat. Wederom een bevestiging dat ze gewoonweg niet kunnen koken in Estland. Zelfs een patatje bakken lukt niet!

Anne blij dat ze ervoor gekozen heeft om met een knorrende maag door te lopen. Er komt vast nog wel iets op ons pad.

We staan op en beginnen aan onze ronde. Eerst komen we bij de ijsbeer terecht maar het hele bassin is aan beide kanten leeg. Het volgende hok ook… O jee, een deja vu! Hadden we dit in Helsinki ook niet?

uiteindelijk treffen we verblijven met dieren aan waarvan we erg onder de indruk zijn. Niet vanwege het mooi, maar het tegenovergesteld. Kleine vierkante ijzeren kooien die totaal verroest en achterstallig zijn. De dieren tonen ook niet levendig en zitten veelal in een hoekje weggedoken. Weinig beweegruimte en dus ook weinig vertier voor de beesten. We vinden het zielig En raken er samen niet over uitgepraat. De Zoo heeft een sfeer uit het communistische tijdperk weer. Alles vierkant en sfeerloos. Zelfs de route is vierkant. Je loopt gewoon blokjes langs de kooien.

Deen geeft aan dat deze dierentuin niet mooi is wat ik eigenlijk alleen maar kan beamen. We lopen met wat gemengde gevoelens rond. Niet mooi …, arme zielige dieren.
Maar dan komen we in (weer) een straatje met een hele rij oude maar lege kooien. Er hangen borden aan waarop staat dat de dieren verhuisd zijn De oude verblijven kan je bezichtigen. Dat is best apart om in de dierenverblijven en de gangen daarachter te lopen. Ik waande mij even op de set van Stranger things. Alleen het monster kwam niet uit het luik tevoorschijn, maar verder gaf het eenzelfde sfeer.

Het werd ons duidelijk dat er hard wordt gewerkt aan nieuwe verblijven voor de dieren. En hoe… Het zijn nog enkele dieren die op het nieuwe onderkomen moeten wachten maar nadat we deze oude hokken waren gepasseerd leek het of we een volledig andere Zoo binnen liepen.

Groots, ruim, mooi, volle aandacht voor het welzijn enz.

Het park blijkt enorm. En de ruimte voor de de dieren ook. Blijdorp valt erbij in het niets. Mooie (lange) wandelroutes tussen de verblijven te heel veel groen en ongerepte natuur. We worden er blij van. We denken wel aan de dieren die nog niet van deze mooie huisvest zijn voorzien, maar begrijpen ook dat het niet allemaal te gelijk kan. Je ziet overal dat er echt hard gewerkt wordt om alle beesten zo spoedig mogelijk van goede voorzieningen te voorzien.

Het park is mooi en chill. Eigenlijk niet zoals een standaard dierentuin eruit ziet. Wat dat betreft is het soort gelijk aan die van Helsinki. Een natuurpark waar je heerlijk aan de wandel bent met her en der dieren in plaats van dat je van hok naar hok loopt.
Ook overal leuke houten zitjes en banken al dan niet voor een dieren verblijf. Gewoon chille plekjes te midden van veel groen om heerlijk te genieten.

Uiteindelijk kost het rondje dierentuin ons ruim 8 kilometer. Een stevige wandeling, zeker na ook bij de Keila waterval al met de benenwagen aan de gang te zijn geweest.
hoe heerlijk is het dan om in de chillruimte te komen en daar in een zitzak neer te mogen ploffen met op de achtergrond jungle geluiden. Een mooie afsluiting van een mooi rondje dierentuin!