deanontheroad.reismee.nl

Day 13 Riga

Ons uitzicht vanaf de kamer, op de 12e etage,

ik heb heerlijk (uit)geslapen, maar blijf nog lekker op bed hangen en verwen mijzelf met koffie (op bed). Al met al was het een lange en toch wel vermoeiende dag gisteren. Het uitzicht vanuit de kamer is geweldig En het weer ziet er zo te zien ook goed uit. Vandaag staat in ieder geval de Zoo op het programma en een uitgebreide stadswandeling. We gaan zien hoe ver we met ons plan komen…

Niet ver dus want die Zoo wordt het even niet. Te veel getreuzel met douchen, opstarten en terras zitten waar we voor 12 euro aan croissantjes hebben gegeten. Het waren niet veel croissantjes maar heeeeele dure. Maar wel erg lekker! Effin, de Zoo is naar morgenochtend doorgeschoven.

We zijn overgestapt op een, inmiddels nieuwe traditie, namelijk het war museum. Die hadden we ook nog niet bezocht deze vakantie…, is eens wat anders, hahaha.

” deze auto komt uit de Oekraïne oorlog”

Deen had dit museum uiteraard gevonden. Het bevindt zich in een prachtig gebouw. De entree is gratis. Des te meer verbaas ik mij over hoe groot de collectie is. De eerste en tweede Wereldoorlog wordt tentoongesteld, maar uiteraard ook de onafhankelijkheidsoorlog die volgde na de onafhankelijkheid van Estland. Het communisme, de stationering in Afghanistan, de vroegere veldslagen toen Letland nog van Polen en Zweden was (Die Zweden konden er in de vroegere dagen overigens ook wat van qua roven, plunderen en oorlogsvoering…), en nog wat andere militaire zaken. Best uitgebreid Voor een een vrij entree museum.

“ op de maquette zijn schepen met Nederlandse vlag te zien. Geen idee welke slag dit is want er stond alleen Letse beschrijving bij”

Het museum heeft vijf etages dus je bent wel even bezig. Als laatste kom je door de tentoonstelling van de Oekraïne oorlog. Ook erg heftig, zeker omdat het in deze tijd speelt en zo dichtbij is. Er staan levens grote foto’s van Oekraïense militairen die om zijn gekomen. En er liggen spullen van gesneuvelde Russische soldaten uitgestald. Zoals hun paspoorten, bankpassen, rijbewijzen en ook hun schoeisel. Door hun president de oorlog ingestuurd… vreselijk

Deen is in zijn element hier. Hij raakt niet uitgepraat wanneer het gaat om uitleg geven over wat hoe en waar tot in detail. Reisgids zou misschien een goed beroep voor hem zijn. Ik zeg hem dat ik beneden op het bankje ga zitten en hem wel zie verschijnen zodra hij klaar is want mijn brein zit vol. Inmiddels staan we op de vijfde etage maar alles wat ik lees sla ik niet meer op. Ik kan eigenlijk ook geen wapen, uniform of oorlogsfoto meer zien.

Nadat Deen ook beneden is wandelen we verder door de stad. Het is een aaneenschakeling van parken, monumenten, kerken en authentieke gebouwen. Toen we Estland verlieten dachten we dat onze honger wel gestild was, maar eenmaal in Riga wordt de honger om meer willen zien en weten weer aangewakkerd. Alleen nu hebben we, in tegenstelling tot Tallinn waar we per dag konden plannen, maar beperkte tijd want overmorgen vliegen we terug naar huis.

We gaan op een terras zitten voor een lunch waarna Deen naar het museum wil over de Sovjet occupatie en ik besluit buiten door de stad te gaan omdat ineen paar kerken en gebouwen nader wil bekijken.

Tegen kwart voor zes bellen we even met elkaar en besluiten in het hotel af te spreken. We gaan daar even chillen voor we vanavond opnieuw de stad ingaan.

Het is tegen achten dus tijd om langzaamaan richting een restaurantje te gaan. vanuit het raam zien wij dat het bewolkt is maar hebben geen idee dat het keihard regen. Dat zie je pas wanneer je beneden staat en het water op de grond ziet kletteren. We proberen tussen de regendruppels door te lopen:), gaan van boom tot boom en in het centrum zoveel mogelijk onder de luifels Door. Helaas lukt het niet echt om droog te blijven. We duiken een restaurantje in die niet te ver in het centrum ligt. Eten waren besluiten naar het hotel te gaan want met die natte boel is het gewoon niet leuk om buiten te blijven.

Terug in het hotel besluiten we de Panorama-lift te nemen naar de 27e etage. Dat moet een gaaf uitzicht zijn. De lift schiet omhoog en wanneer die nog niet halverwege is drukken we snel de knop van de 14e etage in. We vinden het te eng, stappen uit waarna Deen besluit dat we met de trap verder gaan naar verdieping 27. Good exercise!

En met de trap ook weer terug natuurlijk! Waarbij we het ook niet kunnen laten om op elke etage de liftknop even in te drukken. Leuk voor degene die vanaf de rooftopbar naar beneden wil. Heel flauw, maar wel leuk.

Wij gaan lekker slapen.

Louise