deanontheroad.reismee.nl

Pirita Park en beach

Na al dat militaire geschut is het tijd voor fresh air. Ondanks de grote grijze wolken die boven ons hangen besluiten we na ons pizzaatje, die we als lunch hadden, lekker langs de kust te gaan wandelen.
mee moeten wel even door een parkje en heuveltje af, maar daarna staan we bijna met onze voeten in het water.

Het uitzicht is mooi, ondanks de boze wolken! Je ziet Tallinn aan de overkant liggen. Het grappige is dat je van veraf duidelijk de scheiding ziet tussen old town en new town. Wij lopen vrolijk in de oude stad rond maar vergeten daardoor dat er ook een nieuw en modern Tallinn is. Geen flauw benul hoe het er daar uitziet en vraag mij af of er überhaupt een toerist heen gaat.

Anyway, grijze wolken, de regendrup en de wind… maakt allemaal niet uit want het is heerlijk om langs de zee te wandelen. Links zie je de haven, rechts zie je Tallinn. En heel ver vooruit ezie je een verloren vrachtschip of Ferry midden op zee dobberen.

Uiteindelijk belanden we in het Pirita park. Eigenlijk best apart. Het is eenregelig smal park en lijkt te fungeren als scheidingslijn tussen de zee en de autoweg.
We lopen over een slinger pad tussen heel hoge bomen door. Veel hardlopers en fietsers zijn hier te vinden. rechts zie je tussen de bomen door het strand en de zee, en als het park breder wordt dan tref je zijpaadjes aan die je naar het strand leiden.

Voor we aan de wandel gingen was het bij Deen even mokken, hij had zijn deel natuurlijk al gehad…, het warmuseum. Maar hij moet toegeven dat het toch wel mooi is hier en laat blijken dat hij er toch wel van geniet. Ook is het heel vogelrijk. Hele zwermen vogels, groot en klein, vindt je op de kleine rotsjes, en grote keien die in de branding liggen. Het geraas van de wind, het geruis van de zee en het getjilp van de vogels geeft een heel ontspannen gevoel. Het is een heerlijke lange wandeling.

Met een bak koffie in de handen ploffen we neer op het strand om de voeten wat rust te geven. Er is al behoorlijk wat afgesjokt deze dagen. Het laatste stukje kan ons gestolen worden. We laten ons halen en afzetten door een Bolt en duimen daarna even lekker de Welness in.

Na de wellness en nog even chillen op de kamer gaan we de stad in voor een laatste maal en een laatste rondje door de stad. We genieten van de authentieke pracht en praal. Wat een heerlijke place to be is deze Estse Hoofdstad.

En op de valreep pakken we nog een prachtige zonsondergang mee!

Bye bye beautifull Tallinn