deanontheroad.reismee.nl

Day 10 Parnu

Gisteravond nog even Parnu ingegaan. We hadden grote verwachtingen, want ja, het is de zomer hoofdstad van Estland. Eerst even langs het strand. Heerlijk! Wel uitgestorven, slechts een verloren wandelaar maar verder zo goed als leeg.

Door de bomen heen zagen we gezellige lichtjes dus wellicht dat dat de straat met vertier en restaurantjes zal zijn. we lopen de straat in, treffen 2 restaurantjes aan waar ook een enkele verloren mens aan een tafel zit en verder is het zo goed als uitgestorven. Wat bijzonder is dit. Hotels zijn volgeboekt, een tweede nacht kunnen we niet bijboeken, maar waar is iedereen dan in hemelsnaam? Echt ongelooflijk, zo stil!

Gelukkig hadden we een late en hele grote lunch in Tartu gehad dus we besluiten het te doen met een snack.
Maar laat op de avond, eigenlijk toen we al met 1 been in bed stonden, kregen we trek. Deen oppert om een Mac Donald te zoeken. Die blijkt 4 km verderop. Dus om half twaalf trekken we broek en schoenen weer aan, springen in de auto en gaan richting Mac D. We blijken niet de enigen want het is druk!

We bestellen en besluiten het mee terug te nemen naar het hotel waar inmiddels de nachtwaker zit en het ook uitgestorven is. Niemand in de bar, niemand op het terras buiten, gewoon noppes, empty, nobody. Op onze tenen, want we durven geen lawaai te maken, sluipen we naar het terras om daar ons maaltje te eten. Als het toch wat frisser blijkt te zijn dan gedacht verplaatsen we ons naar binnen. Smullen van ons gore maaltje en gaan terug naar bed.

Vanmorgen best brak wakker geworden. Ben even lekker de Spa ingedoken en mijn kilometertje gezwommen waarna ik Deen wakker schudt. Het regent werkelijk pijpenstelen. Nu beseffen wij dat we met het weer tot noch toe echt heel veel mazzel hebben. Maar uitgerekend nu we aan zee zitten moet het zonodig met bakken uit de lucht komen. Dat is dan wel een beetje balen.

We proberen te bedenken wat we dan willen. Dat strandbedje voor 7 euro huren en tot vanmiddag aan zee chillen lijkt ons vandaag een wat minder leuk idee. Doen we maar even niet.

Hoe jammer ook, maar we besluiten inderdaad om in de auto te springen. De weersvoorspelling is echt heel slecht. Het blijft de hele dag regenen. Een beetje regen is niet erg maar het blijft zo hard regenen dat je eigenlijk weinig kan. Dan kunnen we deze dag beter voor doorreis gebruiken en morgen elders van, hopelijk, mooi weer genieten ipv nu binnen te gaan zitten wachten en morgen op doorreis te gaan. De dagen tellen immers door en we willen op een gegeven moment ook graag weer naar huis. Jammer dat we uit ons verblijf van Parnu even niet alles kunnen halen maar het is goed zo. We hebben er vrede mee.

We werpen in de stromende regen nog een blik op de zee en laten Parnu helaas voor wat het is. We springen zeiknat in de auto en gaan richting het noorden waarbij we vooralsnog Hapsaaluu als bestemming aanhouden.

Voor we de stad uitrijden gooien we nog even de benzinetank vol, want er zijn aardig wat kilometers gereden dus als we Hapsaaluu willen bereiken…

Schieten nog een laatste foto en scheuren, met 50 km per uur, op 2 wielen weg.

Net buiten Parnu is het even druk op de weg. We weten niet wat ons overkomt want tot zover konden we de tegenliggers over ruim 200 kilometer per rit bijna op twee handen tellen . Maar niet veel later wordt het weer rustig op de weg en zijn we wederom weer only the lonely met ons kiaatje picanto. De hele weg hebben we slecht weer. Vaak zit Jan Pelleboer er naast met de voorspelling maar dat blijkt vandaag toch niet het geval.

Gelukkig is de rit niet zo lang als voorgaande dagen. Het kost ons 1,5 uur om in Hapsaaluu te komen.

Deen heeft een lekker hotel gezien waar we uitermate goed kunnen chillen. Maar helaas zit het vol. Ook hier weer een zelfde verhaal als Parnu. Maar we vinden er eentje. Midden in de bossen, vlakbij het strand, zwembad, Spa en alles erop en eraan. We denken er verder niet over na en boeken voordat de kamer weer weg wordt gekaapt (net als in Parnu).

We komen in het kuuroord aan, checken in en ploffen allebei op bed. En nu? Nu hoeven we even niets. Wij gaan lekker een dutje doen en dan zien we wel weer verder!