deanontheroad.reismee.nl

Brethren cemetery

De begraafplaats van gesneuvelde Letten uit WOI! We besluiten dit vanuit de Zoo lopend te doen want zover we inschatten gaat de wandeling redelijk langs groen gebied. Het is 2,7 kilometer lopen dus half uurtje doorstappen worden we niet minder van. Al na 1 kilometer lopen we langs een kerkhof. Er lijkt geen einde aan te komen. net als in Estland waar we ook kilometers lang langs een begraafplaats bleven rijden. Hier eenzelfde verhaal. Je ziet veel mensen met bloemetjes en plantjes lopen en allemaal zijn ze druk met het liefdevol verzorgen van de graven van hun dierbaren. Eigenlijk heel mooi hoe de begraafplaatsen gewoon in openbaar gebied liggen en toegankelijk voor iedereen. Niets achter gesloten hekken en muren En wegstoppen. Het is onderdeel van het leven dus de doden horen er gewoon bij.

we komen bij de juiste ingang aan. Gelukkig, want het is goed warm aan het worden en we lopen in volle zon.

Zodra je door de ingang van dit deel van het kerkhof loopt vindt je graven in een cirkel om een perkje heen met allemaal dezelfde sterdatum, 19 september 1944. Waarschijnlijk een aanslag op deze datum tijdens WOII.

Links is een apart gedeelte voor alle oorlogsgraven. Je kan het bijna niet missen want het monument wat op het oorlogskerkhof staat is enorm groot en steekt boven alles uit. Er liggen in dit deel alleen Letten begraven. Allemaal gevallen in WOI 1914-1918, de onafhankelijkheidsoorlog 1918-1920, gedurende het communistische tijdperk vanwege hun verzet, en WOII.

Het is een indrukwekkend kerkhof. Alle graven bezichtigen of langslopen is bijna niet te doen. Er liggen hier een paar duizend gevallen Letten. De een nog jonger dan de ander.

Tegen half vier besluiten we een Bolt te bellen en laten ons afzetten in de stad voor een hele late lunch. Dan kunnen we daarna nog even onze laatste uren in het mooie centrum van Riga doorbrengen.