deanontheroad.reismee.nl

Laatste rondje Riga stad

“ het monument van de onafhankelijkheidsoorlog”

Na de late lunch gaan we ieders nog even ons eigen rondje doen. Het is gezellig druk in de stad. Op elke hoek van de straat een muzikant. Van hardrock gitarist tot opera zangeres, je treft het allemaal aan. Heel gezellig. Riga is niet overdreven druk maar zeker drukker en levendiger dan Tallinn. Omdat ik geen zin (meer) heb in binnenactiviteit/musea besluit ik gewoon lekker door de stad te gaan en te genieten van de prachtige gebouwen ( die Some ook leeg staan en in zwaar verval verkeren), de (vele) mooie kerken en de zalige parken.

” Sint Peters kerk. Een lutherse kerk die uit de 13e eeuw stamt. start van de bouw was in 1209. Tijdens WOII was de basiliek zwaar beschadigd En voor een groot deel afgebrand. In 1954 vond de herbouw cq renovatie plaats”

Deen belt mij om te zeggen dat de mooie enorme kathedraal in het park open is. Het is een neo- Byzantijnse kathedraal. De orthodoxe Pareizticigo (geboorte van Christus)Kathedraal. Gebouwd tussen 1876 en 1884 Tijdens de Russische overheersing. Het is de grootste orthodoxe kerk/kathedraal van de Baltische Staten. Tijdens WOI maakten de Duitsers een protestantse kerk van de kathedraal. In 1921 werd de kerk weer orthodox waarna de Russen, tijdens de Sovjet periode, een planetarium in de kathedraal plaatsten. Nu is de kerk weer in de staat zoals deze tijdens/na de bouw bedoeld is.
Deze wil ik heel graag zien. Deen staat er nu voor maar zegt binnen te zijn geweest. Alleen is een korte broek niet toegestaan en ook mobiele telefoons zijn ten strengste verboden. Dat is dus balen want ik kom er inderdaad niet in met min short.

Terwijl ik voor de kerk sta beginnen de klokken te luiden. Het geluid is mega! Ik zien een jonge gast op een scooterrijder aankomen scheuren. Hij springt van zijn scooter en rent de kerk in. Ik zie dames die een sjaaltje om hun hoofd doen terwijl ze de trap van de kathedraal op huppelen, mannen die de trap op rennen en een kruisje slaan… Deze kathedraal is dus heel serieus en strikt, dat blijkt maar weer. Vanaf de trap schiet ik een foto van de korte blik die ik naar binnen kan werpen. Verder dan de ingang kom ik helaas niet.

Morgen maar een jurk aan en hopen dat de kathedraal weer open is.

We treffen elkaar net als elke dag, tegen zessen in het hotel waar we even bijtrekken cq chillen voor we gaan eten in de stad. Rond achten betrekken we samen naar buiten. Maken een laatste wandeling, eten een piraatje en maken nog een klein rondje langs de rivier.

” in het park, Bernu rotalu laukums espalande staat een expositie die afbeeldingen van beroemde Baltische kunstenaars toont. Het park is zowel overdag als in de avond levendig. Er loopt een water doorheen waar gevaren kan worden, het Letse museum ligt, met het imposant gebouw, aan de voet van het park. Ook zit er een wijnrestaurant dat zich in een authentiek gebouw bevindt, een fontein, ruine, diverse standbeelden en monumenten. en veel mensen bewandelen de openlucht tentoonstelling of zitten te chillen op de bankjes”

Wat een heerlijke en gezellige stad is Riga. Ondanks we eigenlijk een beetje te moe waren om er alles uit te halen hebben we de afgelopen twee dagen toch nog best wat gedaan en gezien. Maar er is hier nog zo veel meer… voor een volgende Baltische trip zou Riga een goed startpunt zijn. Wie zal het zeggen. Nu lekker slapen en morgen vroeg weer op.

” Riga townhall square met het imposante 14 e eeuws oranje gebouw. Dagelijks staan hier Muzikanten hun geld op straat te verdienen. Het doet gezellig aan. Het stadhuis staat tegenover het 14e eeuws gebouw en om de hoek bevindt zich het Russian occupation museum alsmede het monument van die periode. Zodra je vanaf dit plein de straat uitloopt sta je aan de rivier”