deanontheroad.reismee.nl

Day 15 going home

Voor de laatste keer strijken we bij kukotava Konditoreja neer. Ons favoriete ontbijtplekje waar de croissantjes dan wel 3 euro per stuk kosten, maar dan heb je ook wel een tongstrelend momentje. En het is er heerlijk en knus. Altijd druk hier dus ik vermoed dat het zaakje een goede naam heeft hier in Riga.

Na ons ontbijtje gaan we eerst naar het hotel om uit te checken. We laten de koffers bij de receptie achter en maken nog even gebruik van onze laatste twee uurtjes in Riga. Bestemming: het KGB museum. Een klein museum maar erg indrukwekkend. Zodra je door de deur naar binnen gaat voel je je direct teruggeworpen in het Sovjet tijdperk geworpen.

Er is een tentoonstelling in de algemene ruimte, de celblokken konden we helaas niet in. Uitvergrote foto,s met enorme verhalen. Over het ontstaan, de leefregels, geen vrijheid van godsdienst.... geloof was verboden, martelingen en executies om redenen die je gewoon niet weet te verzinnen. Het is verschrikkelijk en onmenselijk. Je vraagt hoe het mogelijk is dat een regime in staat blijkt een geheel volk in te perken omtrent bewegingsruimte. Letterlijk en figuurlijk. Nul ruimte en mogelijkheden om te kunnen zijn wie je bent, om te je te mogen ontwikkelen en ontplooien waar je behoefte of ambitie ligt. Gewoonweg geen eigen individu mogen zijn. Hoe bizar dat het communisme heeft kunnen, dan wel kan bestaan! Het zijn niet de burgers die er beter van worden maar slechts de leiders die dit ondenkbare systeem opleggen.

Op een groot scherm is een man, een overlever van de verzetsgroep, aan het vertellen over de tijd en over zijn arrestatie terwijl zijn vrouw zwanger was van een tweeling. Met een brok in de keel sta ik naar zijn verhaal te luisteren. De onverbiddelijkheid van de KGB en het Russische cq Sovjet Regime is ijzingwekkend.

Wanneer we de deur uitlopen zijn we allebei opnieuw onder de indruk. Tegelijkertijd zijn we het er allebei ook over eens dat het nu even genoeg is met de Russische occupatie en het communistische tijdperk. Tijd voor wat luchtigers. Deen zegt nog een laatste rondje door het park te willen lopen. Onderweg duiken we alleen nog Riga’s old Luthers church in en lopen door naar het park.

En as lucky we are, de orthodoxe kathedraal is open, en… ik heb een jurk aan. We gaan samen nog even naar binnen. Het is Amazing. Foto’s maken verboden dus we moeten het doen met de herinnering. Maar het is prachtig. Vol pracht en praal, heel veel bladgoud, en mensen die zwaar gelovig zijn. nog nooit eerder zo heftig in een kerk meegemaakt, bijna bij elke stap en bij elke pilaar wordt een kruis geslagen.

Inmiddels begint het te regenen. Goede timing want we halen onze koffers op, bellen een taxi en vertrekken richting vliegveld. We hebben een onwijs leuke chauffeur die ook goed Engels praat (uitzonderlijk in de Baltische Staten). Er wordt een gezellig gesprek gevoerd en gelachen. Nou, het kan dus wel in deze contreien.

Op het vliegveld verloopt alles vlot. Gisteren alles on-line ingecheckt dus het is koffer droppen, shoppen in de tax-Free en een gezellige corner zoeken voor een lunch.

Luc zal ons van het vliegveld in Brussel halen en als we dan toch in België zijn, dan spreken we gelijk met oma Antje af om lekker te eten in een goed restaurant waarna we richting 010 gaan en in ons eigen bedje kunnen duiken. Hoe zalig kan “het thuiskomen “ zijn!
Over drie kwartier de lucht in. Heerlijk!

Dag prachtig Riga, dag mooie en aparte Baltische Staten. We hebben veel gezien, veel gedaan, veel geleerd en ontdekt, ook over onszelf. Mooie en ook wel heftige indrukken maar zeer zeker een bijzondere en mooie tijd gehad.